fredag 4. desember 2015

Juleforberedelser, del II.

Da var berlinerkransene i boks! Eller - nokså nær boks i hvert fall. Jeg legger dem i boksen når jeg er sikker på at de er kjølt helt ned. De ble vellykkede, og smaker slik de skal. Helt sprø og faller fra hverandre inne i munnen. Jeg har bare brukt fem kvelder på det. Sånn er det når man ikke har noe overskudd å snakke om.

Ellers har jeg fått gjort litt i forbindelse med advent. Jeg har hengt opp julestjerne i vinduet, jeg har skiftet gardiner på kjøkkenet og i gangen. Yttergangen har jeg ikke fått skiftet gardiner i enda, men det kommer kanskje i morgen hvor jeg får hjelp til å ommøblere! Jeg skal nemlig ommøblere stuen her. Sofaen står under vinduer som det trekker veldig fra, og jeg trenger mer plass til en vevstol jeg har fått i hus. Nå er planene klare, og jeg håper det går veldig greit å få det til.

Nå i kveld er planen å lage strull!
Det ligner mistenkelig mye på krumkaker, men det er ikke det samme oppi dem. Her skal jeg bruke seterrømme, og bare litt mer.
(Bilde: Strinda historielag)
Her er oppskriften:

3 dl. rømme
100 g sukker
100 g hvetemel
1/2 dl kaldt vann.

Rømme piskes stivt med litt av sukkeret. Mel og resten av sukkeret has i rømmen. Vannet blandes forsiktig inn i røren til slutt.

Man kan kanskje lage dette med brunt sukker også, og det kan være ok med litt kardemomme i røren, men det er opp til enhver.

Kakene stekes i krumkakejern og rulles rundt skaftet på en sleiv eller rørepinne.

 

1 kommentar:

  1. Ja du strir og strir til jul selv om ikke alt er på stell med kroppen, flink er du! ha en fin advent videre og husk å kos deg også da:)

    SvarSlett