lørdag 9. juni 2012

Tannleger jeg har møtt.


tegning: Google.com
Vi har vel alle våre opplevelser med tannleger, vi som er voksne. Særlig vi som har operert ut visdomstenner og slikt. Jeg grøsser fremdeles når jeg tenker på den opplevelsen, enda det er 28 år siden (fysjameg som tiden går!). Så var det skoletannlegen, da: Opplevelsen med at noen kom på døren i klassen og sa at den ene eller andre skulle til tannlegen - redselen var til å ta og føle på - og lettelsen når det var et annet navn enn sitt eget påtagelig.

Jeg har aldri hatt problemer med tennene mine, fluor-unge som jeg var, men hadde for liten plass i munnen til de tennene jeg har. Jeg var ofte hos skoletannlegen for å trekke tenner (selv om det bare var 8 tilsammen føles det som ofte), og jeg har ikke mange gode minner om skoletannlegen. Ellers har jeg vært hos tannlegen med nogenlunde jevne mellomrom i alle år.

Aldri har jeg opplevd eller hørt om en slik tannlege som ungene har her. Husets unge datter faller innunder skoletannlegeordningen i noen år til, og har vært henvist til kjeveortopedisk avdeling på Gjøvik to ganger det siste året - for å fjerne visdomstennene! Visdomstennene er ute, men hun har hatt betennelse i såret og store plager hver gang. Og skoletannlegen har reddet dagen hver gang. Siste gangen har hun vært hos skoletannlegen og skyllt såret med saltvann hver dag, før mor ble opplært til å gjøre det hjemme og utstyrt med saltvann osv for å få jobben gjort. Nå har jentungen hatt i overkant mye smerter etter siste runde på Gjøvik, og skoletannlegen stiller opp igjen.

Bilde: Fra Karius og Bactus av T.Egner.
I dag kom skoletannlegen på døra, og ville gi en beskjed om videre oppfølging. Har noen av dere hørt om slik service? Slik dedikasjon? Jeg er så imponert, og veldig glad for at vi bor et sted der tannlegen virkelig bryr seg om pasientene sine, og er så faglig sterk.

Hurra for skoletannlegen!

-fix.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar