søndag 21. juli 2013

Rødhette og ulven - del II


(Foto sakset fra Mediabloggen Mona Lise)
Den 19. februar 2011 skrev jeg om Rødhette og ulven her. Siden det, har det vært mange som har "syns" noe i aviser og ellers i skrevne media. Det blir snakket både i butikken og på arbeidsplasser, og den siste tiden har det vært aktuelt i forbindelse med fellingstillatelse på ulv som har gått løs på beitende sau.

Jeg vil ikke at folk skal misforstå - jeg synes ulv er ok - men ikke når de skal være så nærgående som de er her i Østerdalen og omegn.


Vi diskuterer slikt her i heimen også, og min løsning har jo hele tiden vært å fange inn ulven, for deretter å omplassere den i mer ulvevennlige habitater som Nordmarka, Østmarka og Bærumsmarka, der jeg har inntrykk av at de fleste som er mest for mer ulv bor. Husets unge datter kom nylig med en enda bedre ide: Hva med å sette på elektrisk halsbånd på alle ulver i områder med mye sau, overvåke dem, for så å gi dem et avvenningskurs slik vi gjør på hunder? Eventuelt utvide kursplanen med hunder og folk også? I beste fall ville det virke over flere generasjoner. Da måtte vel alle bli glade og fornøyde? (Kanskje bortsett fra ulven...)

-fix.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar