onsdag 10. august 2016

Utrolig hva man får gjort om natten...

(Illustrasjon: Google)
Jeg fortalte i forrige post at jeg må planlegge godt for alt som skal gjøres, og sette av nok tid. Nå er det sånn at jeg planlegger å dra noen dager med telt og stormkjøkken sammen med min kjære, og i den forbindelsen er det en hel haug å planlegge.

Først - telt og sånn...
Jeg finner ikke teltet mitt! Jeg vet det ble med opp hit da vi flyttet, for jentungen lånte det da hun skulle på overnatting med klassen i 9. klasse. Da kom det hjem vått og fullt av barnåler, så jeg vasket og tørket det, og la det et lurt sted. Og jeg er ikke kar om å huske hvor det var. Jeg har lett i kjelleren, jeg har lett i kister, oppå skap, inni skap, og jeg har også vært på kvisten og sett der. Uten hell!! Jeg har fått låne et gammelt tunelltelt som reservetelt, men jeg må bare fortsette å sjekke alle mulige og umulige steder. Og så var det liggeunderlaget - det nye fancy jeg hadde. Det ligger antagelig sammen med teltet... Jeg har et gammelt skumunderlag som blir plan  B. Soveposen min har jeg heldigvis funnet! Og jeg vet hvor jeg har langt undertøy etc. Jeg har funnet sekken min, og observert hvor heimvernets tur-spade befinner seg. Der var også tur-saga. Og jeg har spiseboksen min under kontroll, og jeg har funnet rødsprit til stormkjøkkenet. Stormkjøkkenet er borte! Det visste jeg - for jeg har ikke sett det siden vi flyttet hit. Men det er irriterende å måtte kjøpe nytt uansett. Nå slapp jeg heldigvis det, siden det er billigere å kjøpe når man ikke bor i Norge (hvilket også er irriterende: Her bor jeg i det mest tur-elskende landet i hele verden, og så er tur-utstyr rådyrt her i forhold til i UK. Hvem i alle dager har lurt oss?)

Så var det forpleiningen da.
Alle som kjenner meg vet at jeg ikke overlater mat etc. til tilfeldighetene. Å lage mat på bål og eller stormkjøkken er artig, og jeg har gjort min del av det gjennom mange år. Men det er temmelig tunge greier når man skal være ute i flere dager. Heldigvis skal vi kjøre bil, og ikke gå altfor langt. Da hadde jeg bare kunnet ta kvelden med det samme, siden jeg sliter med utslitthet. Så jeg skriver lister. Mange! Hva spiser vi når, og hva bør jeg lage ferdig på forhånd? Jeg er ikke noen fan av ferdigmat, så dermed blir det å lage det meste fra grunnen av. Og når man skal på tur med sin kjære, er det også kos å ha noe godt om kvelden, som f.eks. kake. Men den må bakes først. Og jeg tenker at vi ikke kommer til å dra før etter en dag eller så, og da må man også ha frokost, lunsj og middag... Puh!

Et rent hjem....
Det er hva jeg liker å ha når jeg får gjester. Ikke mindre denne gangen. Men jeg får ikke helt til å gjøre dette lengre, og bruker en uke på å bli ferdig med støvsuging og -tørking. For ikke å snakke om å vaske gulver. Siden jeg vet dette, har jeg altså begynt med det også. Jeg har vasket mesteparten av kjøkkenet og badet. Det er tungt og tar tid, men hva har man natten til når man ikke får sove uansett? Og med høy musikk ljomende gjennom huset, og mange te og kaffe-pauser, så blir man jo ferdig litt om senn. En annen ting er at det antagelig rekker å bli møkkete igjen før gjesten min kommer. Sukk! Jeg vet jeg må sette av tid til å hvile oppe i alt dette også, ellers kommer jeg til å få fullstendig stopp i alle systemer. Altså - planlegging igjen. Lister! Og hvorfor må dyra mine ha så mye hår???

Nå sitter jeg her og er kjempestolt over de få tingene jeg har fått gjort - og strikker febrilsk på et par barnesokker jeg vil gi bort. Klokka har jeg bestemt meg for å ignorere. Jeg sovner ikke før om en stund uansett, siden jeg ikke har mer igjen av medisinen som stopper kløingen i huden. Og jeg skulle ønske jeg kunne slutte å verke slik i beina, men pyttsann! Jeg har på en av listene mine å dra på apoteket i morgen.

God natt til alle som vil!

Ak.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar