torsdag 18. august 2016

Strikking og annet håndarbeide.

Jeg har vært travelt opptatt med håndarbeid i det siste. Delvis fordi jeg trenger noe nyttig å gjøre, men like mye fordi jeg liker hjemmelagde ting og ikke minst fordi det nærmer seg jul, og jeg må få ferdig julepresanger til familie og venner.

Jeg har nylig strikket ferdig en genser, som jeg planla å tove for å få den tett og fin. Det ble den, men jeg ventet ikke at den skulle bli så liten. Vel - nå har jeg altså en blånissegenser til salgs, ca strl.10 hvis noen trenger en. For øvrig strikkes det tøfler her i huset for tiden. Jeg trenger tøfler, og det gjør min kjære også, så strikkingen går for fullt. Jeg har vært og hentet skinn til å lage såler under tøflene i dag. Jeg fikk det av en venninne som er over middels interessert i håndarbeid, og har alskens materiell liggende i bua. Nok til begge par tøfler. Hurra!

Da jeg var hos venninnen fikk jeg samtidig en ny bunke rabarbra. Jeg hadde fått en høst tidligere i sommer, som nå var brukt opp, og nå var det vokst opp en ny høst. Jeg tenkte å skrelle dem og kutte dem opp i kveld, men jeg har ikke orket å sette i gang enda. Jeg har også tatt frem rognebærsaft som jeg hadde frosset ned, fordi jeg ikke orket å sette i gang med å lage gelé den gangen. En annen venninne av meg trenger rognebærgelé til søndag, så jeg sa jeg skulle ordne det. Og da har jeg jobb noen dager fremover tror jeg.

Jeg skal skrive opp oppskrift på rabarbragrøt og rognebærgelé her, hvis det er noen som har lyst til å prøve seg.

RABARBRAGRØT

(Bilde: www.lynvingen.no)
Du trenger ca 1 kg rabarbra, skrelt og kuttet i ca 2 cm lange biter. Dette legges i en kjele (ca 2 liter), og du har oppi nok vann til at det står like under toppen av rabarbraen. Dette kokes opp, og du har i ca 250 g sukker, og 2 ts bakepulver (kan sløyfes). Når dette er rørt inn, og du har skummet av alt skum, tar du 2-3 ss potetmel og rører ut i litt vann, som du deretter rører inn i rabarbraen under stadig omrøring. Når du deretter varmer opp rabarbraen til kokepunktet, tykner den. Da er den ferdig. Rabarbragrøten avkjøles helt, helles i en hyggelig glassbolle og settes i kjøleskapet til den skal serveres. Du kan servere den med melk, krem, kesam eller vaniljesaus.

ROGNEBÆRGELÉ
(Bilde: AKØ)

Man starter med å plukke en haug med rognebær. Det trengs mye for å få litt saft. Jeg pleier å ha en kjele på 15 liter full. Før du begynner å koke det, er det smart å skylle bærene og stilkene (som koker med). Legg bærene med stilker i kjelen, ha oppi vann i bunnen, - ca 2 cm opp - og kok opp. Dampen vil gjøre at det frigjøres saft av bærene, og når du ser at bærene er tømt er det ferdig. Jeg pleier å helle alt i saftekleder montert over rene plastbøtter. Når saften er silt, kaster du bær-restene. Mål opp saften. Saften kokes opp (i en ren kjele), og skummes godt av. For hver liter saft skal du bruke en kg sukker. Det høres mye ut, men sånn er det. Det kan også være du trenger litt Certo fruktpektiner for å få geleen stiv. Når sukker og evt. fruktpektin er rørt inn, kokes alt opp før du har det på veldig-veldig rene, små glass. Jeg pleier å vaske dem grundig - gjerne med soda - før jeg skyller godt og koker både glass og lokk. Når geléen er på glassene, har jeg et par spiseskjeer syltevoks over før jeg setter på lokket. Dette fordi det forhindrer at luft kommer til geléen, og den vil dermed holde bedre. Rognebærgelé brukes på samme måte som tyttebærsyltetøy til stek eller i sauser.

Lykke til med det hele.

Ak.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar