fredag 19. august 2016

Gentlemen og andre skapninger.

(Å få blomster er noe de
fleste damer setter pris på.
Bilde: AKØ)
I går leste jeg et innlegg i en blogg av Anders Moe. Det er på Facebook akkurat nå delt 9333 ganger, og har fått 1500 kommentarer og du kan lese det selv her. Jeg ble så imponert! Mannen er bare 35 år, og har et syn på forholdet mann/kvinne som jeg liker. Hvis bare flere gutter ville lese og lære fra dette, ville verden vært bedre for mange unge jenter tenkte jeg.

Han skriver om hvordan han mener gutta skal oppføre seg overfor damer de skal ut med, og hvordan han mener gutter og menn bør oppføre seg i hverdagen også. Han skriver "Mannens jobb har vært, og vil alltid være, å beskytte og ta vare på kvinnen. På sin måte tar de også vare på oss, så dette går begge veier." Det han skrev der, gikk rett hjem hos meg.


Vi damer - i hvert fall de voksne av oss - har gjerne et velutviklet omsorgsgen. Vi gjør vårt for å ta vare på den mannen vi er glad i. Er det noe tak i ham, gjør han det samme tilbake. Vi behøver ikke dele alle oppgaver 50/50, vi gjør det vi er gode til for å ta vare på hverandre. Eksempelvis liker jeg å lage mat. Det er en hobby jeg har, og jeg liker å gjøre det selv. Jeg er derimot ikke flink til å klippe plenen eller å bære ved. Jeg får fnatt av tekniske dippedutter og får jeg det til å virke, er det ofte helt tilfeldig. Jeg kan strikke, sy, spille musikk og er god på å "årne". Hvis noen av de tingene er til hjelp i et fellesskap, så er det da ikke noen grunn til å måtte dele de oppgavene. Kanskje jeg da slipper å fikse tv-en og telefoner.

Gentlemenkulturen som Moe forfekter er ofte forbundet - i hvert fall tankemessig - med litt overklassekultur. Det behøver det selvfølgelig ikke å være. Selv vokste jeg opp med Folkets Hus, arbeiderkultur og fagforeninger. Det er der jeg er mest komfortabel, selv om jeg er vokst opp i et møblert hjem, og kan oppføre meg som og liker å tenke på meg selv som en dame. Jeg ser ingen motsetninger der. Menn kan også være barske, tøffe osv. samtidig som de er gentlemen. Det handler ikke om klasse (ja, vi har begynt å få tydeligere klasseskiller her i Norge), men om innstilling.

(Ja, å strikke sokker til sin kjære er
hyggelig og blir satt pris på.
Bilde: AKØ)
Så, les innleggene hans, det er forfriskende å se at en mann har så klare holdninger. Jeg håper riktig mange gutter vokser opp til å bli gentlemen og våre dagers økende kvinnefiendtlige holdninger blir borte. Det er lov å håpe.

God helg!

Ak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar