lørdag 19. februar 2011

Rødhette og ulven?

Bilde fra NJFF's sider.
Jeg forundres. Nå er det pånytt debatt om ulv, ulvebestand og ikke minst felling av ulv. Bakgrunnen er selvfølgelig den, for noen, kanskje litt kjappe avskytingen av de tre lisens-ulvene i Rendalen denne uken.

Jeg har interessert meg litt for dette, og har sett avisoppslag tilsvarende de som kommer når våre soldater såres eller omkommer i krig, og meningene om hvorvidt man skal engasjere seg i henhold til inngåtte traktater og avtaler når forbløffende høyder. Det samme skjer i forhold til tre ulv som ble avlivet i fredstid, som det var gitt lisens for å skyte fra Direktoratet for naturforvaltning.

Det som er mest problematiske er visst at ulvene ble skadeskutt. Dermed måtte man raskt ettersøke dyrene og avlive dem så fort som mulig. Dette med så fort som mulig er det muligens delte meninger om. Jeg er ikke sikker, men jeg tror at en miljøorganisasjon, og muligens også enkelte aviser mener at så fort som mulig bør være mye mindre enn en halvtime. Det får ikke hjelpe at det er løssnø, og at ville dyr som er skadeskutt notorisk er flinke til å skjule seg, har jeg inntrykk av.

Jeg var ikke med på jakta - jeg er ikke kvalifisert til det, men jeg tror at de som var med var trente jegere som ofte jakter. Jeg har liten tro på at det var en gjeng råbarka blodtørstige banditter som var ute. Mange vil nok være uenig med meg, og si jeg er naiv... Jeg, og noen jeg har diskutert med har tenkt at når det går såpass kjapt å felle tre ulv, er det kanskje ikke noe problem å finne nok av dem i hvertfall? Men det er ikke en uttalelse jeg kan si jeg har god bakgrunn for å komme med. Bare en tanke... Jeg har i mange sammenhenger litt flåset sagt at man får omplassere ulvene her omkring til steder der de som ønsker seg ulv bor, som i Østmarka, Nordmarka, Bærumsmarka og lignende områder. Jeg er ikke helt alvorlig når jeg sier det, men det er et artig tankeeksperiment.

Jeg har også merket meg at ingen kommer med anmeldelser overfor NSB, som kjører ned et rimelig høyt antall elg, og også av og til noen rev og ulv hver vinter, eller bilister som kjører på elg som jumper (og de gjør jo virkelig det) ut i veibanen. Det er ikke så ofte de blir avlivet innen en halv time i hvertfall, hvis de overlever selve smellet, da. Men de teller vel ikke, når de blir drept av et så viktig miljøtransportmiddel som toget er? Og bilistene påføres jo så store skader at det går opp i opp?

Det siste jeg så i forbindelse med ulvesaken denne uken er at alle lisensjegerne her er anmeldt til politiet for grove brudd på jaktloven. Egentlig er det greit hvis det blir sett på, for hvis det er uregelmessigheter, så er det noe som må ryddes opp i, og er det ikke, så håper jeg at de som ble anmeldt kanskje foretar seg noe rettslig i motsatt retning? Har hørt det er noe med injurierende, ærekrenkende... Noe med at det ikke skal være greit å henge ut folk offentlig, kanskje?

-fix.(som vet hun får mange på nakken nå...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar