søndag 13. februar 2011

Pelskompaniet.

Feline - Bilde CØA.
Jeg har lenge hatt katt, og for omtrent tre år siden fikk jeg meg hund. Nå har jeg adoptert enda en katt! En kattunge som er totalt propell og fullstendig respektløs overfor de to andre. Feline - den eldste katta - har hele tiden vært sjefen her. Hvis noen har sett avisstripene med Pusur og Jølle, har dere sett hvordan forholdet mellom katta og bikkja har vært. Bikkja - Tequila - har oppført seg eksakt likt Jølle, akkurat som en tegneseriehund som glad og fornøyd hopper rundt seg selv når hun er oppspillt, og står og vifter fornøyd med halen til omtrent alt.
Nå skal det nevnes at hun er en utmerket vakthund, som skremmer folk på flatmark når det gjelder, og tar lós på elg og annet vilt, samt stand på alt fra sommerfugler til tiur-seter, men ellers er hun som en venninne sier; skikkelig blond!

Tequila - Bilde:AKØ
Feline var voksen da Tequila kom, og det har aldri vært noe problem å ha dem sammen, men så kom kattungen... Lynx heter hun, men blant kjælenavnene er Mikropus, Turbopus og Bølla. En liten energibunt som ikke er redd for noe som helst! I hvertfall ikke bikkja, og ikke gamlekatta heller. Bikkja har plutselig blitt "voksen" og finner seg i alt Bølla gjør, enten det er å jakte på en viftende hale eller gnage på bakbeina hennes.... Nå har de begynt å ta middagslur sammen på sofaen også!

Gamlepus - Feline, derimot synes det går over stokk og stein når Bølla tar rennefart og hiver seg etter henne. Hun freser og sender velrettede slag etter Bøllefrøet, men Bølla finnes ikke redd, og skygger unna for en rask omgruppering før hun angriper igjen. Jeg har forstått at Feline har tatt på seg oppdragerrollen her, for hun de snakker helt tydelig samme språk de to, og hun skremmer ikke Mikropusen på noen måte. Men jeg tror hun blir sliten av dette, og hun sover mye.

Lynx/Bølla/Mikropus - Bilde:CØA
Nå har jeg akkurat prøvd å legge meg for å sove, og fant ut at det var visst ikke ment sånn i kveld... Tequila - bikkjevraket - har lagt seg i fotenden av sengen, og tar opp halvparten av plassen der. Feline hadde lagt seg på andre siden av føttene mine, tett inntil hun også, så jeg ikke klarte å snu meg eller bevege beina. I tillegg hadde Mikropus/Bølla lagt seg ved siden av hodeputen min, og malte så det durte som en traktor!

 Hvem klarer vel å sove da??? Ikke jeg i hvertfall. Nå har jeg satt meg i stua, for en stund, og gjett hvem som kommer hoppende og dansende inn og legger seg ved siden av meg og fortsetter traktor-imitasjonen? Joda - lille nydelige Bølla. Hun forlanger oppmerksomhet, klatrer over tastaturet og klorer seg fast i fanget mitt... Høh! Jeg gleder meg til hun blir voksen og veloppdragen musefanger! Det har hun visst gode anlegg for å bli etter oppførselen hittil!

-fix (halvveis i søvne...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar