søndag 25. juli 2010

Hva leser man ikke om sommeren...













Jeg har sett at flere blogger om sommerens lesestoff... Nå er jeg en utpreget bokorm, stamkunde på biblioteket og har alle bokhyllene fulle til randen, men jeg er ingen feinschmecker. Jeg "bruker" bøker til informasjon, underholdning og sovemedisin.

Resten av året leser jeg en god del i forbindelse med jobben min for å holde meg orientert, lære mer og forstå mer. Nå da sommerferien slo inn, var jeg helt mos i hjernen, og jeg vet hva som hjelper; nemlig en tur på biblioteket. Jeg fant frem "Sagaen om Isfolket" av Margit Sandemo. Alle vet at hun skriver såkalt kjosklitteratur, og en del ser nok ned på slik litteratur og mener seg bedre enn å bli tatt lesende slike bøker. Jeg for min del kunne ikke bry meg mindre om slike meninger. Bøkene hennes er for det meste levende, lettleste og underholdende. Og det var nettopp det jeg var på jakt etter. Jeg fikk det jeg trengte, nemlig et par uker med lett underholdning mens jeg pleiet forkjølelsen min og drakk kaffe.

Da jeg var ferdig med alle bøkene i den serien, leste jeg litt fra en annen serie jeg liker - nemlig "Fire søsken" av Willy Ustad. Utrolig godt skrevet, humoristisk og samfunnskritiske bøker med snert! Men det er kjosklitteratur, og mange vil nok av prinsipp ikke lese dem. Skjønn det den som vil. En annen lidenskap jeg har er fiction, som Tom Clancy's bøker om "Jack Ryan", kriminalromaner som de av Elizabeth George med "Thomas Lynley" og "Barbara Havers". Utrolig bra litteratur, men muligens ikke høylitteratur. Jeg liker også Henning Mankells bøker. Han skriver slik at jeg blir anpusten før jeg er ferdig med siste side.

Nå er jeg blitt overtalt av min datter til å lese bøkene i serien om "Percy Jackson", sønn av Poseidon. Jeg innrømmer at jeg synes det er bra bøker, og de er typiske barne/ungdomsbøker. De vi har er ikke oversatt fra engelsk, så de gir også god anledning til å opprettholde engelsken i løpet av sommeren, og dermed har jeg blitt litt faglig igjen også. Forøvrig har jeg tatt opp igjen bøkene om "Harry Potter" denne sommeren, og det er bare fordi jeg liker dem så innmari godt. Sist jeg var innom biblioteket tok jeg også med meg tre av romanene til Vera Henriksen, en historisk forfatter som jeg anbefaler sterkt.

Hva er nå poenget med dette? Jo, jeg vil våge å påstå at litteratur er bra for deg uansett hva du leser. Lesing skal være lystbetont, i allefall for nye lesere. Når man er blitt en mer erfaren leser, kan man feie gjennom eller lese grundig bøkene til "de fire store", Shakespeare, Dickens, og Tolstoj alt ettersom man ønsker. Men det er ikke til å komme fra at for å bli en god leser, må man lese mye, man må like det og det er her min avslapningslitteratur kommer inn. Les i vilden sky, alt du vil og ikke vær bekymret for om andre synes det er mindreverdig litteratur.

Og avslutningsvis vil jeg bare nevne; alle bindene i "Sagaen om Isfolket" var nesten fillete. De var meget godt brukt, og biblioteket vurderer å kjøpe nye eksemplarer. Det sier noe om hva folk låner i hvertfall!

Annefix.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar