tirsdag 24. november 2015

Juleforberedelser - del I

(Bilde AKØ)
Jeg er opptatt av tradisjonsmat. Særlig, kanskje, i disse juletider.
Her jeg bor, er det svineribbe og pølser som er tingen. Jeg husker første året jeg bodde her, og var på julebord. Der ble det servert varm ribbe, med medisterpølser og poteter, surkål - og ribbefett! Jeg sto og så meg rundt etter sausen, men den var ikke der. Noen serverer også innmatspølse til julematen. Den er god den også. Lefser - potetlefser, er også fast vedlegg til julematen. Alt er helt ok, men annerledes enn det jeg både har vokst opp med og det jeg som voksen har laget som tradisjon hos oss.

Da jeg var barn fikk vi også svineribbe. Det var dessuten også mors kjøttkaker, medisterpølser og kotletter, surkål fra pose og ertestuing med gulrøtter. Vi hadde en type suppe (egentlig buljong) med små kjøttboller i til forrett. Jeg husker jeg syntes det var et nødvendig onde før den ordentlige maten, og har i voksen alder funnet ut at forrett - i hvert fall denne suppen - er unødvendig. Jeg husker vi en gang var borte på julaften, og fikk servert pinnekjøtt. Det var kanskje kimen til at jeg som voksen begynte å lage dette julaften. Urøkt pinnekjøtt skal det være. Godt utvannet, dampet i timesvis til det lukter pinnekjøtt i hele huset, og så vidt innom under grillen før servering. Med mandelpoteter, kålrotstappe og sky. Nydelig! Men helt uvanlig her jeg bor nå.

Ellers er det jo julepålegg som er tingen ved juletider - eller julebordet.
Her oppe er det som jeg er vant til med sylter og ruller og sild. Noe jeg prøver å venne meg til er rakfisk. Jeg har smakt det noen ganger, men må innrømme at jeg sliter litt enda. Jeg vil så gjerne like dette, men har vel egentlig jukset og spist mest av tilbehøret.

Jeg lagde pålegget selv til jul. Jeg elsker å lage ting fra bunnen av, og lager ruller, leverpostei, roastbeef, julesild og tomatsild i tillegg til at jeg graver ørret. Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre det enda. Jeg har ikke overskudd lengre. Jeg skylder overskudd! (Det er pga. en sykdom jeg har, men det har jeg ikke tenkt å snakke mer om her og nå.) Men jeg prøver. Jeg har store planer om å grave en ørret, og jeg satt i stad på kjøkkenet og tenkte på hva jeg måtte gjøre for å starte julebaksten.

Julebaksten er jo en annen skål, forresten. Jeg pleide i mange år å lage en haug med berlinerkranser sammen med en barndomsvenninne - og så byttet vi til oss andre kaker fra resten av familien. Kjempekoselig og skikkelig smart. Men etter at jeg flyttet hit har det ikke vært særlig praktisk. Jeg har i varierende grad klart å holde på berlinerkransene mine, og i år har jeg planer om å gjøre et nytt forsøk. Det blir første forsøk i kveld.

Jeg har i år også planlagt å lage nesten alle julegavene selv, bortsett fra den jeg har kjøpt til jentungen min som har flyttet hjemmefra for første gang. Jeg startet med friskt mot med å strikke votter, men har nå antagelig senebetennelse i armene fordi jeg har overbelastet dem. Jeg klarte nemlig å ta en slags salto på badet for en liten stund siden. Jeg landet forkjært på toalettet, og havnet etter hvert i ambulanse på vei til sykehuset for å ta røntgen. De fant ikke noe brudd da. Senere har jeg med mye hjelp av hjemmetjenesten og datteren min kommet meg på beina, men underveis har jeg nok overbelastet armene. Jeg er usikker på om det blir noen som får votter av meg til jul, kan jeg si nå.

Frem mot jul har jeg lyst til å skrive litt om juleforberedelsene mine i år. Hva jeg får til, og hva jeg ikke får til vet jeg ikke enda. Jeg vet jeg trenger hjelp til større ting, men ellers håper jeg at jeg får til småting.

Her er oppskriften på berlinerkranser - jeg bruker Hanna Winsnes sin oppskrift.

(Bilde: TINE.no)

7 egg
200 g. melis
700 g hvetemel
250 g smør.
perlesukker.



Først hardkokes tre av eggene. Ta ut plommene. De fire resterende eggene deles, og man moser rå og kokte eggeplommer godt sammen. (Ta vare på de rå eggehvitene - de skal piskes.) Dette blandes med melis. Smør og hvetemel smuldres godt sammen. Deretter har man i eggeblandingen. Alt blandes veldig godt sammen, og settes kjølig slik at deigen stivner.

Eggehvitene stivpiskes. Ha perlesukker i en skål.

Trill små pølser på ca 7-8 cm. Ikke for tynne. Legg endene over hverandre slik at det blir en liten sløyfe, dypp de i eggehvitene og deretter perlesukkeret, slik at du får dette på oversiden av kransen. Stek de i godt oppvarmet stekeovn - ca 185 grader. Ca 12-13 minutter til de er litt gyldne. De skal avkjøles på rist og legges i tette bokser.

Lykke til!
Ak.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar